Tilaa blogimme
Viimeisimmät julkaisut
Näin 10-kertaistat huoltotöiden tuottavuuden – esimerkkitapaus tietoturvallisella generatiivisella tekoälyllä
Alta voit katsoa esimerkkivideon moottorinhuoltoassistentista, jonka loimme 15 minuutissa YOKOT.AI:n avulla. Jos haluat saada tarkemman selityksen työnkulusta, jatka lukemista!
Teollisuuden huoltotyöt voivat olla monimutkaisia ja aikaavieviä
Automatisoitujen laitteistojen ja järjestelmien käyttöönotto sekä ylläpito on monimutkaista. Tuottavuus voi olla huomattavan korkea, jos säädöt ja huolto ovat huippuluokkaa. Tässä yksityinen generatiivinen tekoäly (private generative AI) voi todella olla avuksi. Haasteet johtuvat yleensä tehtävien monimutkaisuudesta ja parametrien moninaisuudesta. Asiaa ei auta, että huolto suoritetaan vain kerran vuodessa. Mahdollisia haasteita ovat muun muassa:
Jos huoltotöitä suorittaa vain satunnaisesti, on haastava muistaa kaikki yksityiskohdat ja riippuvuudet.
Jos huoltotyöt tehdään virheellisesti, niihin liittyy useita riskejä ja komplikaatioita.
Henkilökohtaiseen turvallisuuteen kohdistuvat riskit.
Laitteiden toimintahäiriöt tai jopa rikkoutumisen riski.
Heikkojen huoltotoimien aiheuttamat tuottavuustappiot.
Ohjeita on saatavilla, mutta dokumentit ovat pitkiä ja tieto on hajallaan.
Näin generatiivinen tekoäly voi auttaa
Voit käyttää tietoturvallista, privaattia generatiivisen tekoälyn työkaluamme YOKOT.AI:ta avustajana ja opettajana projektissasi. Voit kysyä siltä työtehtävien vaatimista vaiheista, turvallisuusvarotoimista, varaosista ja tarkastuslistoista.
Miten? Saat avun käyttöösi alle 30 minuutin valmistelulla, seuraamalla seuraavia vaiheita:
Lataa käyttöohjeet, huoltokäsikirjat ja muut olemassa olevat asiakirjat YOKOT.AI:hin.
Lataa sitten varaosakatalogit (tekstiselitysten kanssa).
Lataa myös turvallisuus- ja työohjeet huoltotyötä varten.
Aloita kyselyiden tekeminen kohteessa tabletillasi, tietokoneellasi tai puhelimellasi.
Esimerkkicase: Moottorihuolto
Tässä esimerkki siitä, miten varustimme huoltoassistentin tarvittavalla aineistolla. Ensin avasimme uuden YOKOT.AI-instanssin (saatavilla SaaS-mallina, varaa demo täältä). Käyttöönotossa kestää muutama tunti.
Seuraavaksi etsimme muutaman oleellisen asiakirjan verkkolähteistä. Käytimme tässä esimerkkinä Briggs & Stratton -ruohonleikkurin moottoria.
Löysimme seuraavat lähdeaineistot 15 minuutissa:
2 x verkkokauppa, joka myy varaosia Briggs & Stratton -moottoreille
Briggs & Stratton alkuperäinen käyttöohje (pdf)
Verkkosivusto, jossa ohjeet ja turvallisuushuomiot ruohonleikkurin huoltotehtäviin
Julkinen keskustelufoorumi, jossa keskustellaan huoltotyöhön liittyvistä ongelmista ja mahdollisista ratkaisuista
Teollisuuden käytössä lähdeaineistot voisivat sisältää huoltovälillä syntyneitä muistiinpanoja sekä kyiseiseen laitteistoon liittyviä sähköposteja/ohjeita.
YOKOT.AI vastaa kysymyksiin annettujen lähteiden sekä OpenAI:n kielimallien tarjoaman tiedon perusteella. Parasta tässä on se, että voit aina nähdä, mihin lähteisiin vastaukset perustuvat. Jos haluat tarkistaa tiedon suoraan lähteestä eli alkuperäisestä asiakirjasta, näet helposti ja nopeasti, mistä tieto löytyy.
Millaista apua voin saada?
Tässä on muutamia esimerkkejä siitä, mitä teimme Briggs & Stratton -materiaaleillamme. Pyysimme selkeät työvaiheet ja kysyimme, mitä vuosihuollossa tulisi yleensä tehdä ja ottaa huomioon.
Kysyimme tarkkoja kysymyksiä kaasuttimen vaihtamisesta, muun muassa mitä varaosia tarvitsemme ja mistä ne kannattaisi hankkia.
Kokeilimme myös saada ohjeita muilla kielillä, ja se toimi erinomaisesti. Sinun ei siis tarvitse murehtia, vaikka lähdeasiakirjat olisivat usealla eri kielellä. Voit silti saada ohjeet ja vastaukset valitsemallasi kielellä.
Kiinnostuitko? Jos haluat kuulla lisää, varaa demo asiantuntijoiltamme.